Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.03.2012 13:50 - По въпроса за спрежението на глаголите
Автор: iwo04 Категория: Други   
Прочетен: 11462 Коментари: 4 Гласове:
4

Последна промяна: 27.03.2012 09:04

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Кога глаголната форма за 1 л. мн. ч. завършва на "-ме"?
Отговор: При глаголите от трето спрежение
Кои глаголи са от трето спрежение?
Отговор: Глаголите, които, спрегнати във 2. л. ед. ч. завършват на "-аш", "-яш", а в 3 л. ед. ч. - на "-а" или "-я". Те в повечето случаи завършват на "-ам", "-ям" в 1 л. ед. ч.

Примери:
Да сравним глаголите НОСЯ, ОТИВАМ, ПОЛЕЯ

1. НОСЯ
1 л. ед. ч.   аз нося
2 л. ед. ч.   ти носиш
3 л. ед. ч.   той/ тя/ то носИ (не е трето спрежение, завършващите на "-и" са от второ)
Следователно в 1 л. мн. ч. ще бъде ние носим, а не носиме.

2. ОТИВАМ
1 л. ед. ч.   аз отивам
2 л. ед. ч.   ти отиваш
3 л. ед. ч.   той/ тя/ то отивА (глаголът е е трето спрежение)
Следователно в 1 л. мн. ч. ще бъде ние отиваме.

3. ПОЛЕЯ
1 л. ед. ч.   аз полея
2 л. ед. ч.   ти полееш
3 л. ед. ч.   той/ тя/ то полеЕ (не е трето спрежение, завършващите на "-е" са от първо)
Следователно в 1 л. мн. ч. ще бъде ние полеем, а не полееме.

Кой от вас ще се досети за изключението от правилото за "-ме" в 1 л. мн. ч.?



Гласувай:
4



1. patzolino - Вместо толкова сложните граматики,
26.03.2012 14:03
не е ли достатъчно правилото - ако в 1 л. ед. ч. глаголът завършва на "-м", тогава в мн.ч. ще бъде "-ме". За всички останали, множественото число окончава на "-м".

На мен това ми служи като правило и без да знам разните спрежения, пък в 3 л. ед. ч. кое завършва на "-а", кое на "-е" и т.н.

А за изключението - не се досещам.
цитирай
2. iwo04 - Защо граматиците не се бяха досетили?
26.03.2012 14:08
patzolino написа:
не е ли достатъчно правилото - ако в 1 л. ед. ч. глаголът завършва на "-м", тогава в мн.ч. ще бъде "-ме". За всички останали, множественото число окончава на "-м".

На мен това ми служи като правило и без да знам разните спрежения, пък в 3 л. ед. ч. кое завършва на "-а", кое на "-е" и т.н.

А за изключението - не се досещам.

Прав си, че, ако глаголът завършва в 1 л. мн. ч. на "-м", то в 1 л. мн. ч. окончанието е "-ме", но защо граматиците не се бяха досетили?
Отговорът е, че граматиците са наясно с това, обаче в някои диалекти "ходя" в 1 л. ед. ч. окончава на "-м", срв. "Я че одим" вм. "Аз ще ходя". Затова и обясненията са написани така, че дори неправилното "одим" да бъде спрегнато, то ще звучи "ти ... одИш, той одИ" и оттук ще могат и носителите на диалекта да възприемат правилото.
цитирай
3. patzolino - Аз не използвам диалекти,
26.03.2012 14:49
затова не ме вълнуват такива изключения.

Поздрави!
цитирай
4. iwo04 - Целева група
26.03.2012 15:16
Целевата група на този постинг е желаещите да се ограмотят и тя съдържа широк набор от хора, които искат да научат нещо ново. Не е насочена към един определен човек и неговите вълнения или начина му на говорене.

П.С. Диалектите не са изключения, а проявления на езика в определен социум или на определена територия.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: iwo04
Категория: Други
Прочетен: 52032
Постинги: 4
Коментари: 8
Гласове: 6
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031